Thursday, May 13, 2010

kenapa dan mengapa?

salam sejahtera buat semua pembaca.. aku minta maaf sebab xupdate blog ni everyday..aku just nak masukkan story yang mampu merangsang otak je..heheh time dok baca paper petang tadi,aku nampak satu artikel..tajuk dia lebih kurang camni r..

BAYI PLKN


aku rasa sape yang dok update ngn isu semasa kat malaysia kita ni,mesti korang ta
w kan pasal isu ni..
pasal sorang minah berumur 18 taun ,dari Keningau,Sabah..

minah ni melahirkan sorang bayi seberat 2.63 kg..

TAPI,
yang aku konfiusnya,camna dia boleh terlepas pegi latihan PLKN macam monyet
terlepas dari kandang sedangkan sebelum p latihan PLKN,mesti perut dia memboyot..
memang wat aku musykil bin aneh bila aku baca dia beranak kat tandas PLKN 2..
xkan la kawan2 dia,jurulatih dia,komandan kem 2,mak ayah dia xperasan??
sungguh musykil..


n lagi wat aku tertarik bila aku baca tajuk ni..

Shahrizat Bantah Ujian Kehamilan Ke Atas Pelatih PLKN
sebab pe perlu dibantah??
ni alasan dia..kononnya...... :

~ISU PRIVASI SEBAGAI PERKARA DASAR~


-apa maksudnya privasi?so,mungkin beliau anggap bila melakukan pemeriksaan waktu masuk kem PLKN sebagai melanggar hak privasi seseorang..tapi,bila jadi mcm ni,budak pompuan ni
yang melahirkan anak dalam tandas sorang2,xda sape untuk jaga,untuk rawat,perlu ke kita pandang privasi sebagai keutamaan??i think,no! kan elok kalau dibuat pemeriksaan kesihatan?boleh suma tahu pe penyakit masing2,n yang mana layak dapat pengecualian,perlu diberi pengecualian..nasib baik budak 2 selamat,kalau budak 2 atau anak dia mati,mcm mana?kalau remaja 2 melahirkan anak waktu buat aktiviti lasak mcm mn??sape nak bertanggungjawab?ish3....
kita cukup kerap kan dengar kes bayi kena buang..mungkin punca dia zina..tapi sebab pe yang nak kena buang bayi 2?bayi 2 bersalah ke bila si pelaku zina yang berzina sehingga menghasilkan bayi..kesian betul la..

setel lah sudah dengan kes 2..
aku nak tanya pembaca sekalian,sebab ape ek boleh sampai jadi cmni?
i mean zina.. ini aku ada cari bahan..buat renungan..

antara punca zina sebab kurang tarbiyah diri..
bila zina,dapat anak,jadi plak kes bunuh..nak tutup cter,kena bunuh anak la..
bila bunuh anak,tambah 1 lagi dosa..hmm..


Firman Allah: “Dan janganlah kamu membunuh diri seseorang manusia yang

diharamkan oleh Allah membunuhnya kecuali dengan alasan yang benar.” (Surah al-Israa': 33)

Berzina sehingga melahirkan anak tidak sah taraf juga meninggalkan implikasi lain yang bersifat
jangka panjang terhadap anak terbabit seperti rosaknya nasab..
nasab-keturunan yang berasaskan pertalian darah yang sah

“Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan
yang jahat yang membawa kerosakan.” (Surah Al-Israa': 32)

Individu Islam tidak boleh menolak daripada berpegang teguh kepada ajaran al-Quran dan as-Sunnah.

Dengan berpegang ajaran inilah manusia tidak akan terpesong daripada kebenaran atau sesat akidahnya..

Sabda Rasulullah - Sesungguhnya aku telah meninggalkan pada kamu dua perkara yang kamu tidak akan sama sekali sesat
selama mana kamu berpegang kepada keduanya, kitab Allah dan sunnah Nabi-Nya.” (Hadis riwayat Al-Imam Al-Hakim)

niat aku satu,mengingatkan kalian termasuklah diri ini sendiri tentang zina..

wallahualam,yang baik datang dari ALLAH,yang buruk dari manusia..





5 comments:

  1. Orang Kulim rupanya, ha..ha..ha... kawasan sungai ulaq ka...????

    ReplyDelete
  2. xla...pekan kulim..pesal,u org kulim gak ke???
    umo bpe??

    ReplyDelete
  3. Salam Ukhuwah,

    Dunia dh semakin tua dan manusia semakin pelupa...

    ReplyDelete
  4. YANA
    ya allah bagi la ptunjuk kt wanita2 ini ya allah..
    knp nk buang bayi??
    law xnk,letak elok2,cntohnya kt tmpat yg slamat yg blh org 6pak pn xpe la drpd buang bayi 2..seelok2ny tnggung la sgalany..
    korg yg wt,korg la yg tggung..da la wt dosa,korg tambah ag dgn dosa korg bnuh bayi yg xbsalah..mne pegi otak korg???pk la wei..bayi 2 pn nk hdup cm korg gak..maafla law korg mrh..aq mmg pntag dgr kes2 buang bayi ni..bgi kt umah anak2 yatim pn xpe..xpyah nk malu la..korg wt bnde 2 brani lak..??ade otak,pk sndri..

    ReplyDelete